Italia

Italia under krigen

Under 2.verdenskrig var det dannet allianser. Italia kjempet som aksemaktene sammen med Tyskland, Japan og deres forbundsfeller. Den som ledet Italia var Benito Mussolini og hans facismebevegelse. Italia var under monarki, men ble godt ledet av Mussolini og hans makter.

Mussolini prøvde å få landet til å fungere, men samtidig holde landet fri fra bolsjevikene. Etter hvert begynte populariteten til Mussolini å falle, og den 25.juli 1943 ble han kalt inn til kongen og rådet, der han ble oppsagt. Etter dette tok general Pietro Badoglio statsministerrollen.

Den 8.september fikk også Italia og de allierte inngått en våpenhvileavtale. Dette skjedde begrunn av at Mussolini ikke lenger styrte, og da ville ikke Italia krige mer. Det endte med en tysk okkupasjon av Italia ble til en realitet, og dermed ble hæren stående uten ordre. Etter dette overga noen seg, men andre startet en geriljakrig mot tyskerne på egenhånd, og til og med noen never seg på tyskernes side. Mussolini kom seg også løs fra fengsel, og allierte seg i den tyske hæren.

Resten av krigen var at det ble kamper i Italia. Men på den 27. april 1945 trakk Tyskland seg tilbake. Mussolini og hans folk ble også tatt, og dagen etter at krigen var slutt ble Mussolini og hans elskerinne henrettet i byen.

paa_italia_tokt_article_medium.pngBenito_Mussolini_and_Adolf_Hitler%5B1%5D.jpg
Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License